En judomatchJudo är på elitnivå en synnerligen tuff sport som kräver både uthållighet med 4 minuters effektiv matchtid och teknik/tajming/snabbhet/explosivvitet för de snabba kasten.
När du ser en match handlar det mycket om kampen om greppet. Alla på toppnivå har favoritgrepp och får de in sina grepp kan de också kasta motståndaren. I vissa fall är greppen väldigt olika, i andra fall är det endast mindre detaljer som skiljer.
I det följande presenteras grundreglerna som gäller för seniorer. För barn och ungdomar som tävlar finns det modifierade regler. Det som ger poängKast:är det centrala i elittävlingar. Kasten kan förenklat vara:
- fot-/benkast där motståndarens fötter sveps undan.
- höftkast där motståndaren rullas över höften på den som kastar.
- handkast där händerna styr rörelsen åt något håll eller med lyft.
- offerkast där man offrar sin egen balans för att kasta motståndaren. Ett välkänt exempel är "James Bond"-kastet där man lägger sig bakåt och sätter en fot i ljumsken/magen på motståndaren och styr denne bakåt över huvudet på sig själv.
Målet är att kasta motståndaren på rygg.
Landningen är väldigt avgörande för poängen och kattreflexer, d v s landning på magen, gör att det inte blir några poäng alls. Hur högt upp i luften den som blir kastad flyger är helt ointressant för poängen.
Fasthållning:- motståndaren skall ligga på rygg och den som håller i skall sitta bredvid eller hålla uppifrån.
- om motståndaren lyckas kroka benet på den som håller i räknas det inte som fasthållning.
Arm-/halslås: - att bryta på armbågsleden så att motståndaren ger upp.
- att "strypa" motståndaren så att motståndaren ger upp.
Detta låter brutalt men man känner när man sitter fast och måste ge upp långt innan situationen blir farlig.
PoängenGrundprincipen är att en högre poäng alltid slår mindre poäng, även om de är fler.
Är resultatet precis lika när matchtiden är slut så inleder man judons motsvarighet till det som kallas golden score i bollsporter, dvs första poängen vinner. Man fortsätter direkt och matchen pågår tills en av de tävlande får en poäng.
- Ippon (full poäng och matchen är slut - domaren lyfter armen rakt upp)
- kast med kontroll, kraft och fart där den som blir kastad landar mestadels kompakt på rygg.
- fasthållning i 20 sekunder
- Arm- / halslås
- varning för motståndaren med hansoku-make (diskvalificering)
- Waza-ari (näst högsta poängen - domaren sträcker armen rakt ut åt sidan)
- kast där en detalj saknas jämfört med ippon.
- fasthållning i 10-19 sekunder
Du kan få hur många waza-ari som helst. Om ingen har fått ippon vinner den med flest waza-ari.
Mer om domarens tecken- Matchen startas muntligt med "Haijme".
- Tillfällig avbrott muntligt med "Mate" och utsträckt arm med handflatan mot yoseki (sekretariatet).
- Matchslut muntligt med "Sore made" (vid signal från sekreteriatet
- Vid fasthållningar pekar domaren med rak arm på de tävlande och säger "Osaekomi" när klockan skall startas. En suddande rörelse med armen och ordet "Toketa" betyder att fasthållningen är bruten och fasthållningsklockan skall stoppas.
- Vid varningar pekar domaren på den som får varningen och säger nivån muntligt: "Shido" . Tredje shido är en hansoku make som ger ipponvinst till motståndaren. Om man utför en förbjuden teknik som kan skada motståndaren eller sig själv så kan man få en direkt hansoku make. T.ex: Landar man i brygga kan tori skada sig själv, waki gatame (man gör ett armlås under kast) kan skada motståndaren.
- Domaren anger ofta, men inte alltid, tecken för vad varningen delas ut:
- En snurr med armarna framför sig betyder passivitet, vilket är vanligast.
- Rakt utsträckta armar betyder att en tävlande bara försvarar sig, är defensiv.
Ett vanligt tecken är när kantdomaren pekar på mattkanten eller viftar med armen i sidled. När armen är still betyder det att kastet/tekniken var inne och skall bedömas. När armen rör sig var kastet/tekniken utförd utanför mattan och skall inte bedömas. På större tävlingar sitter kantdomarna också vid sekretariatet.
Tävlingssystemet- Ser ut som i bl.a. tennis med utslagstävling. Alla de som förlorar mot någon av de fyra semifinalisterna får en ytterligare en chans att nå en bronsmedalj genom återkval. I en variant på detta system får alla som förlorar en match chans att nå bronsmedalj.
- Är det tio eller färre deltagare tävlas det i pooler där alla möter alla. Mellan 3-5 deltagare är det en pool system, mellan 6 och 10 deltagare är det två pool system. Vid två pooler följer semifinal och final.
Fyra medaljerI judo delas 1 guld, 1 silver och 2 brons ut.
Om det inte är fem deltagare eller färre i viktklassen då blir det endast 1 brons.